14 jun 2018

Een fietstunnel aan de Zinderdreef

Het is niet eenvoudig om ter hoogte van de Zinderdreef in Blankenberge om met de fiets aan de andere zijde te geraken in de Spoorwegstraat. Een verbouwing van de voetgangerstunnel dringt zich op. 

In augustus 1863 nam de “Compagnie du chemin de fer de Bruges à Blankenberghe” de spoorlijn naar onze stad in gebruik. Ze zorgde niet alleen voor een ongeziene toename van de welvaart en het toerisme in de stad, de lijn is ook een obstakel voor wie van het oosten naar het westen van de stad moet (en omgekeerd).

Dankzij de tunnel aan de Oude Steenweg, de overweg op de Zeebruggelaan en de Dulleweg geraken we toch vlot van de ene kant naar de andere kant van de spoorlijn.

Via een voetgangerstunnel geraak je ook vlot van de Spoorwegstraat naar de Zinderdreef. Een hele tijd geleden werd een geleiderail aangelegd op de trappen van deze tunnel, om vlotter gebruik te kunnen maken van deze onderdoorgang met de fiets.

Aan één zijde van de tunnel ligt de geleiderail echter aan de verkeerde kant van de trap. Je moet je fiets rechts van je houden, maar aan het andere zijde van de tunnel ligt de rail aan de linkerkant van de trap waar er geen plaats is om je fiets rechts van je te houden.

Met de ontwikkeling van de nieuwe woonwijk “De Lange Thuyn” zal het belang deze tunnel als deel van de verbinding tussen het oosten en het westen van de stad enkel maar toenemen. Daarom dringt de verbouwing tot volwaardige fietstunnel zich op. Aan beide zijden van de spoorweg is voldoende plaats om een ruime zachte helling aan te leggen. Dit werd reeds in 2010 opgenomen in het mobiliteitsplan van de stad, maar blijft tot op vandaag enkel maar een dode letter.

Reacties

Vennligst sjekk din e-post og klikk på lenken for å bekrefte din nye e-postadresse.