Voor een toegankelijke strekdam aan de haven

Update 01-05:

We hebben dit dossier enige tijd terug ook gedeeld met de fractie van Groen in het Vlaams Parlement. Zij zullen eens de normale werking na de coronacrisis enigszins is hervat, enkele vragen stellen aan minister van mobiliteit en openbare werken Lydia Peeters (Open VLD) hierover. Van zodra we nieuws hebben gaan we dat zeker delen...  Heb je de petitie getekend, en ons de toestemming gegeven om je te mailen dan zul je als eerste dat nieuws ontvangen in je mailbox. 





Al jaren moet tijdens de wintermaanden de havengeul uitgebaggerd worden om toegang voor (zeil)boten te garanderen. Omdat dit jaarlijks heel wat geld kost is er al enige tijd sprake om een nieuwe strekdam te bouwen om het zand tegen te houden.

Het stadsbestuur kiest ervoor om het betonnen westerstaketsel af te breken en te vervangen door een strekdam die niet toegankelijk zal zijn. Dit is zeker een gemiste kans voor de vele wandelaars en vissers.

Toegankelijke strekdam op termijn goedkoper

Het AMDK (Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust) berekende de kostprijs voor de afbraak van het staketsel, de bouw van een nieuwe dam en eventuele bagger- of andere onderhoudswerkzaamheden over een periode van vijftig jaar. De huidige niet toegankelijke optie zou na vijftig jaar 50,9 miljoen euro kosten. Een toegankelijke strekdam kost na vijftig jaar 53.7 miljoen euro. De aanleg kost aanzienlijk meer, maar het onderhoud is heel wat goedkoper waardoor op termijn de meerprijs gerecupereerd kan worden...

De bouw van een niet toegankelijke hellende dam wordt geraamd op 10,58 miljoen euro. Een (deels) toegankelijke dam zou komen op 24,5 miljoen euro. Na vijftig jaar echter is al zo'n 12 miljoen euro uitgespaard aan o.a. baggerwerkzaamheden... 

(restuaratie staketsel en jaarlijks blijven baggeren kost na 50 jaar ongeveer 77 miljoen euro. Een dam bouwen is dus wel in elk geval een nuttige investering)

  Aanleg dam + afbraak / renovatie  Totale kost na vijftig jaar
Ontoegankelijke strekdam 10.6 miljoen euro + 4.3 miljoen euro afbraak staketsel 50.9 miljoen euro
Toegankelijke strekdam 24.5 miljoen euro + 4.3 miljoen euro afbraak staketsel 53.7 miljoen euro
Renovatie staketsel + baggerwerken 15 miljoen euro voor renovatie staketsel 77 miljoen euro

Toegankelijke strekdam scoort beter in evaluatie, maar men kiest voor goedkoopste optie 

Omdat een toegankelijke dam hoger is zal ze meer zand tegenhouden. Ook het belevingsaspect waar men bij de keuze probeert rekening mee te houden is bij een toegankelijke dam logischerwijs merkbaar beter. Een keuze voor de ontoegankelijke dam is dus duidelijk enkel omdat dat het goedkoopst is in aanleg....

Ontoegankelijke strekdam gevaar voor boten die haven binnenvaren.

Bij hoog tij zal een deel van de ontoegankelijke strekdam zich onder water bevinden. Er wordt gevreesd dat schepen mogelijk zouden op deze dam varen met alle gevolgen van dien en imagoschade voor onze jachthaven.

Teken jij ook de petitie om te vragen dat men verstandig omgaat belastingsgeld, voor een veilige havengeul gaat en dus kiest voor een toegankelijke dam?

(vergeet niet ja! je mag mij mailen te klikken als je op de hoogte wil blijven van verdere evoluties. We beloven je mailbox niet vol te spammen!)

 

 

275 signed so far. Help us get to 200!

Will you sign?

Door deze petitie te ondertekenen ga je akkoord dat Groen je gegevens verwerkt en bijhoudt volgens haar privacybeleid. Als je aanvinkt dat je e-mails wilt ontvangen, houden we je op de hoogte volgens je interesses. Je kan je gegevens opvragen, laten verbeteren of laten verwijderen.
30 people have signed the petition

Recent responses