De Smet De Naeyerlaan

30 September 2018

De Smet De Naeyerlaan

Het eenrichtingsverkeer in De Smet De Naeyerlaan tussen Pasen en september zorgt terecht voor heel wat frustratie bij de handelaars en de bewoners. Voor Groen dringt een herziening van de verkeerssituatie zich op.

Het is een van de weinige wegen in Blankenberge waar auto's in twee richtingen kunnen rijden, en waar er tegelijk ook plaats is om als fietser op een vrijliggend fietspad te fietsen. De invoer van het eenrichtingsverkeer zorgt ook voor heel wat sluipverkeer in straten in de omgeving. 

Het éénrichtingsverkeer zou er gekomen zijn omdat De Lijn een akkoord heeft gesloten met de stad nadat het heel wat geld had geïnvesteerd in de vernieuwing van de tramsporen.

Groen is geen voorstander van een dergelijke manier van werken, waarbij de stad zo goed als géén geld wil investeren in projecten, en achteraf zo goed als geen inspraak heeft in het project na de realisatie. Hetzelfde probleem heeft men met de nieuwe stationsparking, waar men helemaal niets kan beslissen over de tarieven, omdat men zelf geen geld wou investeren in een dergelijk project.  

Op het "politiek debat van Blankenberge" georganiseerd door Unizo op vrijdag 7 september werd echter duidelijk dat er een reële kans is dat zo'n akkoord (op papier) zelf niet bestaat. In dat geval kan de stad eenvoudig de verkeersregeling wijzigen. In het andere geval moet het onderhandelingen opstarten om de situatie te wijzigen. 

Het stadsbestuur moet meer luisteren naar de bewoners, en een petitie voor tweerichtingsverkeer met meer dan duizend handtekeningen niet zomaar negeren. Enkel in de zomermaanden, als er om de tien minuten in elke richting een tram moet passeren zien wij enig nut van een dergelijke maatregel. Groen sluit zich aan bij andere partijen in Blankenberge die eenzelfde of gelijkaardig voorstel hebben waarbij een eenrichtingsverkeer tijdens de zomermaanden kadert binnen alle andere maatregelen die worden genomen voor een veiliger verloop van het seizoen.